Žlutá třída
ŽLUTÁ TŘÍDA
Speciální logopedická třída pro děti s vadami řeči a komunikace
„Čeká nás úkol ne-maličký, rozhýbat svoje jazýčky“
Charakteristika třídy:
*oporou nám jsou dvě paní učitelky
– speciální pedagogové Bc.Jaroslava Grossmannová , Mgr. Marie Štěpková
-asistent pedagoga – Libuše Chvojsíková
*dvakrát týdně k nám dochází logopedická asistentka Bc. Olga Vaňková, se kterou si povídáme a 2krát za rok logopedka Mgr.Jarmila Jahodová, ke které chodíme s rodiči do ordinace,
Spolupracujeme s klinickými logopedkami Mgr. Čupovou a Mgr.Kateřinou Hájkovou
*letos se nám sešlo ve žluté třídě 11 dětí
*převažují u nás chlapci 8, dívky 3 , 8 dětí je letos nových
*jsme třída věkově smíšená – 4-7 let, většinu (10) tvoří školáci, všichni máme nějaký problém v oblasti řeči a komunikace- (většinou OVŘ, vývojová dysfázie, dyslalie, sluchová vada CI)
*jsme třída „živější“ a tomu i uzpůsobená- menší počet dětí , který umožňuje více prostoru k pohybu, k individuální práci i speciálnímu vybavení, přítomnost asistenta pedagoga
*i když nám není někdy rozumět, nesmějeme se kamarádům a vždy nacházíme cestu, jak se domluvit
*každý den se snažíme rozhýbat správně své jazýčky jak při individuální práci s učitelkou v šatně, tak při skupinových rozhovorech a činnostech v průběhu celého dne. Spolu s p.učitelkou se snažíme uhlídat, abychom používali to, co jsme se již naučili.
*spolupracujeme úzce s rodiči tak, aby i oni věděli, co právě trénujeme- máme své notýsky, kam vše zapisujeme
*vykáme si i tykáme
Prostředí naší třídy
*třída je ve druhém patře hlavní budovy, označená žlutým motýlkem
*šatnu využíváme též na individuální logopedickou práci
*třída je vybavená novým nábytkem, který umožňuje dostupnost hraček, má různé koutky jako kadeřnický , autocentrum, hrad s „vězením“,kam se můžeme ukrýt, kuchyňku, barbie domeček, koutek s PC, ve kterém máme speciální vzdělávací programy –Klíček, Myšák, Vykuk, Sada LOGO.., kreslicí tabuli papírovou i magnetickou, pravidelně využíváme k rozvoji programy IT
*máme každý svoji židličku označenou fotkou
*když potřebujeme „upustit páru“, máme k dispozici stacionární kolo, běžící pás, vibrační polštářek ke zklidnění, rotoped, relaxační vak
*každý má svůj polštářek na posezení nebo pomazlení
Výchovně vzdělávací cíle pro naší třídu- na co se zaměříme?
* podporování radosti z komunikace- rozhovory skupinové i partnerské s učitelkou,
dramatizace příběhů, pohádek, využití maňásků, čepiček, didaktické a komunikační hry
*obohacování aktivní i pasivní slovní zásoby – bohaté podnětné prostředí- obrázkové
materiály, encyklopedie, vycházky do okolí, návštěvy knihovny, muzea, …
*rozvíjení sluchové paměti, pozornosti , diferenciace- četba pohádek a příběhů, zvukové
hry, používání rytmických nástrojků, afrických bubnů, paměťové hry
*nastavení pravidel třídy, zapojení dětí do činností- respektovat individuality- víme, že
někdo občas potřebuje jiný přístup, jinou činnost, jsme k jejich projevům chování
tolerantní
*respektování pokynů, reagovat již na první výzvu, pokyn- budeme vnímat, co kdo říká
a dodržování pravidla „mluví jen jeden“- kamínek Povídálek
*rozvoj sebeobslužných dovedností- oblékání, skládání oblečení v šatně, kultura stolování-
používání příboru, hygienické návyky
*uvolnění ruky, správný úchop tužky, nůžek a dalších výtvarných pomůcek
*podporování zdravého životního stylu-radost z pohybu, správné držení těla, ohebnost, jízda na dopravních prostředcích
správné dýchání, koordinace pohybů- zařazení prvků jógy (Lali), cvičení s Kačkou
– rádi občas mlsáme, ale snažíme se zdravě- omezujeme sladkosti
Organizace dne v naší třídě:
*provoz v naší třídě je zpravidla od 6,45h do 15,30h- ráno se děti scházejí v červené třídě, po příchodu učitelky přecházejí do své třídy, odpoledne se děti rozcházejí z „rozcházecí“ třídy,
nebo za příznivého počasí ze zahrady
*v průběhu ranního scházení- tj. asi do 8,30 – si děti samy volí hru, hračku a činnosti. Učitelka je partnerem při hře- dodržování pravidel, pomoc při vyhledávání pomůcek, pomoc při tvoření…….
V průběhu ranních her zařazujeme i individuální činnosti- automatizace dovedností, opakování činností z předešlých dní dle zájmu, logopedické chvilky. Zařazujeme diagnostické dny.
Ranní hry končíme společným úklidem hraček, hospodáři zkontrolují úklid a následuje setkání v komunitním kruhu na koberci.
*společně se protáhneme při ranním cvičení, na které si zujeme bačkory, nebo při tělovýchovných chvilkách v průběhu celého dne, podle potřeby dětí
*před svačinou nezapomínáme na hygienu, do umývárny chodíme pomalu, ohleduplně- v pondělí si věšíme čisté ručníky. Používání Wc je podle potřeby dětí, jen oznámíme učitelce, že jdeme na toaletu. V Covidové době dbáme na zvýšenou hygienu, dezinfekci rukou.
*na svačinu prostírají hospodáři z vozíku- vybíráme na týden (poznačeno v kalendáři), nabídnou dětem svačinu z tácu, s pomocí učitelky nalijí pití. Několikrát v měsíci si mažeme chleby samostatně. Po svačině každý sám odnáší nádobí do vozíku a hospodáři utírají stoly. Děti, které dojedly, odcházejí na koberec. Zde si v klidu sednou, mohou prohlížet časopisy, povídat, připravují pomůcky na ŘČ a nechají dojíst ostatní.
*zpravidla do 10,00 probíhají společné řízené činnosti, při kterých využíváme převážně situační metody, tvořivé činnosti
*pobyt venku je realizován většinou na naší zahradě, která poskytuje množství příležitostí k pohybovému vyžití ale i k pozorování, polytechnické výchově a tvoření. Na pobyt venku si nosíme náhradní oblečení, které můžeme ušpinit a je pohodlné a bezpečné. V přihrádkách v šatně máme pláštěnky. Věnujeme se též zahradnickým činnostem. Pečujeme o svůj záhonek, sejeme, sázíme, zaléváme, okopáváme ale nejraději sklízíme a ochutnáváme.
*v době od 11,45 do 12,15 obědváme společně. Víme, že za jídlo se děkuje, o přídavek poprosí. Předškoláci používají příbor. Do jídla děti nenutíme, ale snažíme se je motivovat k ochutnání.
*Po obědě odpočíváme na lehátku. Svlékáme se na židličkách, oblečení si otáčíme, abychom rozespalí neměli velkou práci. Posloucháme čtenou pohádku a relaxační hudbu.
*školáci se od 2.pololetí místo spánku věnují činnostem, které rozvíjejí jejich dovednosti školní zralosti a připravenosti na vstup do ZŠ
*po společné svačině (14,15) probíhají odpolední činnosti zaměřené na hru, tvoření, dle výběru dětí. V letních měsících trávíme odpolední aktivity venku na zahradě.
*v průběhu celého dne máme k dispozici pitný režim– džbánek s neslazeným nápojem, každý má svůj hrneček z domova na tácu ve třídě, na pobyt venku si nosíme lahev v batůžku
*individuální logopedická reedukační práce probíhá dopoledne v šatně, dvakrát týdně s logo-asistentkou( 8,00- 11), v sudém týdnu ostatní dny s p.učitelkou (9,00- 10,00)
Společná pravidla:
Aby nám bylo spolu dobře, společně jsme si stanovili pravidla, která chápeme a snažíme se je dodržovat….je to pět barevných kytiček, na které, pokud je porušíme, může přiletět tmavá můra, a to nechceme..
*mluví jen jeden ……………..tzn. že si neskáčeme do řeči, nasloucháme druhým, nekřičíme
*žádné boule………tzn. nejen na těle ale i na duši, víme, že i slovem a činem můžeme ublížit
*všechno má své místo…………tzn. uklízíme hračky po hře
*jsme k sobě ohleduplní………tzn. vnímáme pocity a potřeby ostatních, např.jejich afekty
*nekřičíme…..tzn, že dbáme na sluchovou hygienu, omezujeme hlučnost prostředí
Spolupráce s rodiči:
*informace o vzdělávacích tématech mají rodiče na nástěnce před třídou
*informace o režimu v naší třídě jsou v šatně
*informace o logopedické péči v notýsku
*každý den si předáváme společné informace při příchodu dětí do třídy a p.učitelky jsou vždy připravené ke konzultaci o rozvoji dítěte, to ale v době, kdy je možné odejít od dětí, kdy jsou přítomné obě p.učitelky
*rádi se vidíme na společných akcích jako Loučení s létem, posezení u stromečků….
*na začátku roku máme společné setkání s rodiči žluté třídy
*máme založenou WhatsAppovou skupinu „žluťáskové“ (posílání fotek a informací)
Aktivity MŠ, do kterých se zapojujeme:
*účastníme se všech aktivit, které školka nabízí- divadla, výlety, solná jeskyně, předplavecký výcvik, výjezdový 5ti denní pobyt, spaní ve školce, návštěvy v knihovně, Sladovně….
*jsme zapojeni do doplňkových aktivit
Naše rituály:
Dobrý den, dobrý den, dneska máme „krásný“(smutný, deštivý..)den
Dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem.
A kdo tady s námi není, tomu pošlem pozdravení….
„Toníku“( Matýsku,..) ahoooj
Endele, bendele, tak i tak, budeme si spolu hrát
Zahrajem si na honičky, zahrajem si na pohádky
Pojedeme tam a zpátky
Spojíme se dohromady, máme tu své kamarády
Už to jede, už to jede.., stát ! Není kam se hnát….
Olejíček : „Nastavíme ruce, dlaně, olejíček dáme na ně,
máznu sem a máznu tobě, dej si obě ruce k sobě.
Ruce , psty, dlaně, olej patří na ně.“
Šup sem, šup tam, roztíráme, ať v nich velkou sílu máme,
Nahoru a zase dolů, hrají si dvě ruce spolu. Nakonec se obejmou,
Pěkně jemné, hladké jsou, a voňavé…..