Oranžová třída
ORANŽOVÁ TŘÍDA
Motto: „ Všichni jsme na jedné lodi při dobrodružné cestě za poznáním života „
(tzn. Máme se neustále co učit jeden od druhého)
Cílem naší třídy je :
- Podporovat a rozvíjet individuální potřeby dětí, samostatnost, vést je ke zdravému sebevědomí, kladným vztahům ke kamarádům, přírodě a připravit je na vstup do dalšího života.
Charakteristika prostředí :
-jsme oranžová třída, která se nachází v přízemí budovy bývalých jeslí
-do třídy je bezbariérový přístup, východ přímo na zahradu ze šatny
-prostorná třída je vybavena novým nábytkem dle potřeb dětí
-herna slouží zároveň i jako tělocvična (děti mají volný přístup ke cvičebnímu náčiní a nářadí, po domluvě s učitelkou) a také jako lehárna pro odpočinek
-v prostoru třídy máme několik hracích koutků ( kuchyňka, nemocnice, lenošárna), volný přístup ke všem hračkám
-k dispozici je samostatná místnost na doplňkové aktivity (př. Angličtina..), interaktivní tabule
Charakteristika dětské skupiny:
-do třídy je zapsáno 25 dětí ( 13 dívek, 12 chlapců)
-děti jsou ve věku od 3 do 5let + 1dítě PO 3.st.
-třídu vedou dvě učitelky: Marcela Pňáčková, Monika Hessová
-pomáhá asistent pedagoga Jana Novodvorská
-spolupracují s námi provozní zaměstnanci- p.uklízečka Marie Michalová ,kuchařky Eva Součková a Milana Hejtmánková a p.školník Vladimír Čapek
Organizace denního provozu:
–provoz naší třídy je od 6,15, pouze ve středu děti zůstávají ve své třídě do konce provozní doby MŠ. V případě příznivého počasí se děti rozcházejí ze zahrady.
-ostatní dny nutno sledovat barvu motýlka ve vstupní hale
–ráno se scházíme v oranžové třídě
–ranní činnosti probíhají zpravidla v době od 6,30 do 9,15hod., kdy se děti scházejí- volný výběr hraček, činností, při dodržování dohodnutých pravidel, následuje komunitní kruh, ranní cvičení nebo tělovýchovná chvilka dle náročnosti řízené činnosti, důkladná hygiena s použitím dezinfekčních prostředků pod dohledem učitelky, svačina s obsluhou učitelky
(po svačině děti samy po sobě odnášejí nádobí, uklízejí stolečky)
-od 9,15 do 9,35 následují cílené řízené činnosti formou her
–před obědem děti provedou důkladnou hygienu a usedají k obědu (polévku nalévá uč.), pro druhé jídlo si děti chodí k p.kuchařce, nádobí po dojedení odnášejí na vozík
-po obědě, zpravidla do 14,00 hod, děti odpočívají s pohádkou, kterou čte p.učitelka, poslech relaxační hudby
-po 14,00 probíhají odpolední činnosti– svačina, volná hra dle volby, nebo doplňkové vzdělávací programy ve třídě nebo na zahradě
-po celý den je zajištěn ve třídě pitný režim ( i na zahradě z vlastních lahví), ve třídě děti mají své hrnečky
Plán spolupráce s rodiči:
-o mimořádných akcích, dnech jsou rodiče i děti včas informováni prostřednictvím učitelek, nástěnek ( jedná se např. návštěvy divadel, Sladovny, knihovny, výlety..)
-rodiče informujeme o dětech v průběhu celého roku podle potřeby formou konzultací, nástěnek, výstavek prací..
-rodiče mohou, po domluvě, kdykoliv navštívit třídu
Co je pro naší třídu specifické:
- Naší třídu tvoří kolektiv složený z ½ starších a z 1/2 nových dětí . Budeme pracovat na a propojení obou skupin tak, aby se vytvořil pevný kolektiv a vhodné podmínky pro vzdělávací činnost obou skupin, rozvíjely se kladné vzájemné vztahy mezi dětmi.
Na co se zaměříme:
-na klidný a bezproblémový průběh adaptace nových dětí na nové prostředí
-upevňování vzájemných kamarádských vztahů mezi dětmi a učitelkami
-na společné vytvoření a dodržování pravidel soužití ve třídě
-upevňování režimových a hygienických návyků (stolování, sebeobsluha, hygiena..)
-na rozvoj samostatnosti, sebeobsluhy
-podporu zdravého sebevědomí u každého jedince
-na rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, rozvoj koordinace pohybů, zlepšení fyzické zdatnosti, obratnosti
-na rozvoj tvořivosti při hře, logického myšlení
-na podporu vzájemné komunikace a rozvoj řečových a jazykových dovedností
-na upevňování správné a bezpečné manipulace s pracovním a výtvarným náčiním, materiálem
-Správné držení tužky, nůžek
-na prohlubování kladného vztahu k přírodě
-na rozvoj všeobecných poznatků o světě, životě
-na grafomotoriku