Oranžová třída

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

PRO ŠKOLNÍ ROK 2024/2025

 

ORANŽOVÁ TŘÍDA

 

MOTTO:  Dítě je jako čistá nepopsaná kniha. Jen na nás záleží, jaký příběh do             ní napíšeme…

 

CHARAKTERISTIKA PROSTŘEDÍ:

  • Oranžová třída se nachází v přízemí nově zrekonstruované budovy.
  • Výhodou je bezbariérový přístup do třídy a vstup na zahradu přímo z dětské šatny.
  • Třída je rozdělena na několik hracích koutků (jídelní a pracovní část, dětská kuchyňka, lenošárna, herna, která slouží zároveň ke cvičení a odpočinku).
  • Děti mají volný přístup ke všem hračkám, pomůckám na volnou hru a tvoření.
  • V blízkosti třídy je k dispozici samostatná místnost na doplňkové aktivity (např. na výuku cizího jazyka, péči o cizojazyčné děti…), místnost je vybavena interaktivní tabulí.

 

CHARAKTERISTIKA DĚTSKÉ SKUPINY:

  • Do třídy je zapsáno 22 dětí (12 chlapců, 10 dívek) ve věku 4 let.
  • Třídu vedou dvě učitelky Marcela Pňáčková a Miroslava Žitná.
  • Kolektiv doplňuje školní asistentka pedagoga Vendula Zámečníková, která pomáhá jednomu dítěti s SVP se zařazením do kolektivu, s aktivním zapojením do všech řízených činností a podporuje jeho samostatnost. Provozní zaměstnanci (p. uklízečka Marie Tácha Michalová, p. kuchařka Milana Hejtmánková, p. školník Jiří Vůjtěch) se starají o bezproblémový chod naší budovy.

 

ORGANIZACE DENNÍHO PROVOZU:

  • Provoz na této budově začíná v 6.15 v oranžové scházecí třídě a končí dle pracovní doby učitelek, poté jsou děti převedeny do rozcházecí třídy dle rozpisu, nebo na zahradu.
  • Rozcházecí třída je označena barvou motýlka ve vstupní hale.
  • V tomto roce je rozcházecím dnem oranžové třídy pondělí.
  • Po příchodu do MŠ si děti vyberou hračku, činnost dle vlastní volby s dodržením dohodnutých pravidel. Hry končí v 8.30 hod.
  • Následují ranní činnosti (cca 8.30-9.30) – svolávací říkanka, komunitní kruh, ranní cvičení, řízená činnost formou hry, hygiena s dohledem učitelky, svačina se sebeobsluhou dětí . Určené dítě prostře, svačinu si děti berou ze servírovacího vozíku po stolečkách, učitelka nalije pití, po svačině děti odnesou použité nádobí.
  • Před odchodem na pobyt venku (cca v 9.30) si děti postupně samy připraví na oběd, odcházejí na toaletu a do šatny. Vedeme je k samostatnosti při oblékání.
  • Před obědem děti provedou hygienu a usedají ke stolu. Polévku a pití nalévá učitelka, pro druhé jídlo si děti chodí k výdejnímu okénku. Použité nádobí odnášejí na servírovací vozík.
  • Následuje odpočinek do 14.00 hod. Posloucháme pohádku a relaxační hudbu.
  • Po 14.00 hod. Probíhají odpolední činnosti (hygiena, svačina, volná hra dle vlastní volby, v případě příznivého počasí využíváme zahradu), děti postupně odcházejí domů.
  • Po celý den je zajištěn pitný režim (ve třídě děti pijí z vlastních hrnečků, při pobytu venku z vlastní láhve s pitím).

 

PLÁN SPOLUPRÁCE S RODIČI:

  • O akcích jsou rodiče informováni prostřednictvím učitelek, nástěnek, WhatsAppu; o dětech rodiče informujeme průběžně podle potřeby ( indiv. konzultace, výstavky prací…).
  • Rodiče mohou po domluvě navštívit třídu. Budeme se snažit využít profesí a dovedností rodičů pro spolupráci v rámci výchovně vzdělávacích činností a tvoření.

 

CO JE PRO NAŠI TŘÍDU SPECIFICKÉ:

  • Třída je ve stejném složení jako v loňském roce, proto budeme upevňovat sebedůvěru, rozvíjet kamarádské vztahy, vzájemnou ohleduplnost, abychom vytvořili pohodový kolektiv.

 

NA CO SE ZAMĚŘÍME – CÍLE:

  • Na vytvoření klidné atmosféry ve třídě.
  • Na upevnění kladných kamarádských vztahů.
  • Na zapojení všech dětí do řízených činností.
  • Na upevnění a dodržování pravidel, hygienických i režimových návyků.
  • Na rozvoj samostatnosti při sebeobsluze a činnostech.
  • Na podporu zdravého sebevědomí u každého jedince.
  • Na rozvoj základních pohybových dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky, koordinace pohybu, zlepšení zdatnosti, obratnosti.
  • Na rozvoj tvořivosti při hře, logického myšlení, řešení různých situací.
  • Na podporu komunikace, rozvoj řečových a jazykových dovedností, slovní zásoby, správné výslovnosti.
  • Na osvojení si správné a bezpečné manipulace s pracovním a výtvarným náčiním, správné držení tužky, nůžek, grafomotoriku.
  • Na vytvoření si kladného vztahu k přírodě a péči o ní, osvojení si základních poznatků o světě a životě kolem nás.