Modrá třída
Třídní vzdělávací program na školní rok
2023 – 2024
„NEJVÍCE SE NAUČÍME, KDYŽ SI VŠECHNO VYZKOUŠÍME“
CHARAKTERISTIKA TŘÍDY:
- ve třídě jsou 2 paní učitelky a asistentka pedagoga k chlapci s
- letos máme 22 dětí, 9 dívek a 13 chlapců, třída je věkově přibližně stejná-3-4 roky
- učitelka je dětem kamarádem, průvodcem a partnerem při poznávání nových situací, respektuje originalitu a osobnost každého dítěte
- při plánování činností se budeme zaměřovat na uspokojení dětských potřeb, bezpečí ( adaptace, sebeobsluha, kamarádské vztahy ), pohyb i hudebně-pohybové činnosti
- důraz klademe na prožitkové učení, vedeme děti ke kladnému vztahu k přírodě, učíme je ji pozorovat, vnímat a chápat
- snažíme se o citlivý přístup a radostný vstup do MŠ
- spolupracujeme s rodiči – schůzky, konzultace, vytvoření společné skupiny v aplikaci WhatsApp,
- společně s rodiči vedeme děti ke správnému společenskému chování a samostatnosti
- vykáme si i tykáme
PROSTŘEDÍ A VYBAVENOST TŘÍDY:
- naše třída je v 1.patře hlavní budovy, jsme třída „MODRÁSKŮ“
- u třídy, na chodbě a v šatně jsou nástěnky, kde mají rodiče možnost seznámit se s aktuálním děním ve třídě, akcemi třídy a informacemi
- třída je vybavena vhodným nábytkem a dostatečným množstvím hraček přizpůsobených věku dětí
- součástí jsou hrací koutky: kuchyňka, obchod, kadeřnictví, domeček pro panenky, dopravní koberec, relaxační koutek
- děti mají volný přístup k výtvarnému materiálu, ke stavebnicím, mozaikám, didaktickým hrám
- máme také čtenářský koutek vybavený knihami, leporely, obr. encyklopediemi, Albi tužkou
- každé dítě má na ŘČ svůj sedací polštářek
PRŮBĚH DNE:
- jsme ,,scházecí“ třída, provoz je od 6.15 h do 16.15 hodin
- při příchodu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a asistentkou pozdravením, umyje si ruce, otočí svůj hrneček na pití, dá si případně kolíček na spaní
- ranní činnosti si dítě volí podle vlastních zájmů, domlouvá se s kamarády, uklízí po sobě hračky
- v průběhu ranních her zařazujeme individuální činnosti s dětmi, které potřebují pomoc (stavění z kostek, puzzle, kreslení, modelování, rozvoj slovní zásoby)
- Rituál – svolávání písničkou na úklid i komunitní kruh
- ranní cvičení nebo pohybové chvilky, většinou přizpůsobené danému tématu
- před svačinou je hygiena, vedeme děti k řádnému mytí rukou, používání mýdla,ručníků, toalety
- zpravidla do 10.00 hod probíhá řízená činnost, pracujeme dohromady nebo ve skupinkách. Hojně využíváme písničky, říkadla, rytmická cvičení, aby děti udržely pozornost
- na pobyt venku se děti převlékají do oblečení, které mohou umazat, děti mají možnost vyžití na zahradě, průlezkách, houpačkách, na pískovišti, louce
- oběd probíhá od 11.30 h do 12. 00 hod, děti jí lžící, co nejvíce samostatně.
Do jídla děti nenutíme, ale podporujeme je v tom, aby vše ochutnaly.
- odpočinek probíhá na lehátkách do 14.00 hod, děti provádí osobní hygienu, převlékají se do pyžámek, učí se skládat oblečení na židličku. Před spaním čteme pohádky, zpíváme a pouštíme relaxační hudbu
- po odpolední svačině následují volné hry dětí ve třídě nebo venku a odchod dětí domů
VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ CÍLE:
- při stanovení cílů vycházíme z toho, co toto dané období znamená pro dítě
- důležitým cílem je pro nás hlavně adaptace nových dětí – nové prostředí, kamarádi, dospělé osoby
- adaptace chlapce s autismem, postupné a nenásilné zařazování do kolektivu a činností, dle jeho aktuálního stavu za pomoci asistentky
- vést děti k upevňování hygienických návyků, používání kapesníku, toaleta, hygiena, sebeobsluha, postupně zvládnout stlaní postýlek, samostatnost při stolování, úklidu hraček, protože“ co si dítě může udělat samo, nebudeme dělat za něho“
- důležitost oslavy narozenin tak, aby se dítě ten den cítilo výjimečně
- společné vytváření pravidel třídy a jejich dodržování
- podporování radosti z pohádek, z četby, dramatizace, využívání maňásků
- obohacování aktivní i pasivní slovní zásoby díky podnětnému prostředí
- podporování zdravého životního stylu prostřednictvím programu Skutečně zdravé školy