Modrá třída
MODRÁ TŘÍDA
„CO V TOMTO VĚKU ZASEJEME DO ÚRODNÉ PŮDY, ZAPUSTÍ KOŘÍNKY PRO BUDOUCÍ KOŠATÝ A ROZVĚTVENÝ STROM“
CHARAKTERISTIKA TŘÍDY:
- ve třídě jsou 2 paní učitelky Bc. Monika Hessová, Bohumila Souhradová a asistentka pedagoga Magdalena Benazziová k chlapci s PAS
- letos máme 22 dětí, 8 dívek a 14 chlapců, z toho 1 chlapec s PAS a 1 děvče se sluchovou vadou, třída je věkově přibližně stejná-5-6 let
- pro správné fungování třídy důkladně dodržujeme vytvořená pravidla, která jsou vyvěšena ve třídě
- prožitkové učení se prolíná celým dnem, uplatňuje se způsob, kterým se dítě PU učí samo a naučí samo spontánně- prožitek a zkušenost. Prožitkové učení zahrnuje iniciativu toho, kdo se učí.
- při plánování činností se budeme zaměřovat na uspokojení dětských potřeb, bezpečí (sebeobsluha, kamarádské vztahy ), pohyb i hudebně-pohybové činnosti. Ústřední činností zůstává hra, která děti provází celý den.
- učíme děti pozorovat přírodu, vnímat a chápat všemi smysly, zlepšovat komunikační dovednosti, podporovat experimentování a celkově využít formy prožitkového učení.
- k emočnímu rozvoji využíváme „Ferdu a jeho mouchy“, komunikační karty s obrázky emocí
- důraz klademe na prožitkové učení, vedeme děti ke kladnému vztahu k přírodě, učíme je ji pozorovat, vnímat a chápat, učíme sebehodnocení
- snažíme se o citlivý přístup k dětským potřebám, vést děti k vnitřní motivaci, uvědomění si potřeby být aktivní, podílet se na rozhodnutí a umět si za ně nést následky, jak pozitivní, tak i negativní
- spolupracujeme s rodiči – schůzky, konzultace, komunikace přes WhatsApp, půjčování odborných knih
- společně s rodiči vedeme děti ke správnému společenskému chování a samostatnost
- vykáme si i tykáme
- zařazujeme pravidelné dlouhé tematické vycházky
PROSTŘEDÍ A VYBAVENOST TŘÍDY:
- naše třída je v 1.patře hlavní budovy, jsme třída „MODRÁSKŮ“
- u třídy, na chodbě a v šatně jsou nástěnky, kde mají rodiče možnost seznámit se s aktuálním děním ve třídě, akcemi třídy a informacemi
- třída je vybavena vhodným nábytkem a dostatečným množstvím hraček přizpůsobených věku dětí
- součástí jsou hrací koutky: kuchyňka, obchod, kadeřnictví, domeček pro panenky, dopravní koberec, relaxační koutek
- děti mají volný přístup k výtvarnému materiálu, ke stavebnicím, mozaikám, didaktickým hrám
- máme také čtenářský koutek vybavený knihami, leporely, obr. encyklopediemi, Albi tužkou
- každé dítě má na ŘČ svůj sedací polštářek
- třída je vybavena velkou internetovou TV a PC
PRŮBĚH DNE:
- scházíme se od 6,15 do 7,00 hod v Zelené třídě, poté přecházíme do modré
- při příchodu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a asistentkou pozdravením, umyje si ruce, otočí svůj hrneček na pití, dá si případně kolíček na spaní
- ranní činnosti si dítě volí podle vlastních zájmů, domlouvá se s kamarády, uklízí po sobě hračky
- v průběhu ranních her zařazujeme individuální činnosti s dětmi, které potřebují pomoc (stavění z kostek, puzzle, kreslení, modelování, rozvoj slovní zásoby)
- pravidelné zařazování na rozvoj jemné motoriky
- Rituál – svolávání písničkou na úklid i komunitní kruh
- ranní cvičení nebo pohybové chvilky, většinou přizpůsobené danému tématu
- před svačinou je hygiena, vedeme děti k řádnému mytí rukou, používání mýdla, ručníků, toalety
- zpravidla do 10.00 hod probíhá řízená činnost, pracujeme dohromady nebo ve skupinkách. Hojně využíváme písničky, říkadla, rytmická cvičení, aby děti udržely pozornost
- na pobyt venku se děti převlékají do oblečení, které mohou umazat, děti mají možnost vyžití na zahradě, průlezkách, houpačkách, na pískovišti, louce
- oběd probíhá od 11.45 h do 12. 15 hod, děti jí příborem.
Do jídla děti nenutíme, ale podporujeme je v tom, aby vše ochutnaly, dodržujeme stanovená pravidla
- odpočinek probíhá na lehátkách do 14.00 hod, děti provádí osobní hygienu, převlékají se do pyžámek, skládají si oblečení na židličku. Před spaním čteme pohádky, zpíváme a pouštíme relaxační hudbu
- ve 2. pololetí probíhá místo odpočinku náhradní činnost zaměřená na rozvoj dovedností – předškolní příprava
- po odpolední svačině následují volné hry dětí ve třídě nebo venku a odchod dětí domů
VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ CÍLE:
- při stanovení cílů vycházíme z toho, co toto dané období znamená pro dítě
- vést děti k upevňování hygienických návyků, používání kapesníku, toalety, zvládat hygienu, sebeobsluhu, samostatné stlaní postýlek, upevňovat samostatnost při stolování, úklidu hraček a dalších aktivit, používání příboru
- větší zapojování chlapce s PAS do aktivit třídy i MŠ za podpory AP, učitelek i dětí
- společné prožívání oslav narozenin tak, aby se dítě ten den cítilo výjimečně, narozeninový rituál – oslava u dortu, obrázky od kamarádů a přání od učitelek
- dodržování společně vytvořených třídních pravidel
- poslech především klasických českých pohádek, dramatizace, využívání maňásků
- obohacování aktivní i pasivní slovní zásoby díky podnětnému prostředí, větší důraz na správnou výslovnost, bohatší větnou skladbu
- podporování zdravého životního stylu prostřednictvím programu Skutečně zdravé školy, zařazování „mazacích“ svačin
- častější zařazování deskových, stolních a didaktických her, grafomotorických činností pro děti PV
- přirozené zapojení do praktických a pracovních činností
- rozvíjení jemné motoriky, modelování podle předlohy, práce s voskovými bloky, častější zařazování křížových cviků
- od září „Plavecký výcvik“, na jaře „Pobyt v přírodě“
- spolupráce se ZŠ Šobrova – polytechnické dílny
- návštěvy Městské knihovny, Sladovny, Muzea
- podporování všestranného rozvoje v každé oblasti v souladu s Rámcově vzdělávacím programem