Modrá třída

   MODRÁ  TŘÍDA

„Když květina nekvete, upravíte prostředí, v němž roste, ne květinu.“

Alexander Den Heijer

Prostředí a vybavenost třídy:

  • Nábytek ( stolky, židličky) přizpůsoben předškolnímu věku dětí
  • Vybavení hračkami obměněno úměrně potřebám dětí pro věkovou skupinu

5-6 letých dětí, připraveno více didaktických her

  • Vytvořeny hrací koutky – na odpočívání, prohlížení knih a časopisů, rozvíjení jemné motoriky (třídící boxy)

 

Krédo MODRÉ třídy

„Neotvírejme dětem dveře, ale pomozme jim najít ten správný klíč, aby si je otevřely samy.“

Jsme modrá třída….

  • Chceme být co nejvíce v přírodě
  • Je nás 25 dětí
  • 10 dívek, 15 chlapců
  • Děti jsou ve věkovém složení 5-6 let
  • 2 učitelky Bohumila Souhradová,  Dis. Lucie Horáková

Co je pro naši třídu stručné a věcné :

  • stejné věkové složení
  • Učitelka je autorita, teta, kamarád
  • Tykání i vykání
  • Co nejčastější pobyty venku, výlety, hry v přírodě, dlouhé vycházky
  • Narozeninové oslavy
  • Snaha o přátelskou komunikaci s rodiči ( třídní schůzky 2 ročně) a zapojení rodičů do dění ve třídě a na zahradě
  • Důvěra mezi učitelkami a dětmi
  • Pohádky, básničky a písničky jako celoroční průvodce děním ve třídě
  • Hra a činnosti využívající všechny smysly jako základ učení
  • Pozitivní vztah ke knihám a ilustracím
  • Společná činnost je příležitost ke společným zážitkům
  • Zajištění dostatečného pitného režimu v průběhu celého dne

 Jak to v modré třídě chodí ….

Provoz naší třídy je od 6.15 do 16,00.

Děti odcházejí na konečnou v 15,30 do ostatních tříd

  • Při příchodu do třídy mají děti dva rituály
  • Připnou si kolíček na svou značku, když v ten den spí
  • Otočí si svůj hrníček na pitný režim
  • Každé pondělí ráno pracují děti s voskem- jemná motorika
  • Ráno si děti volí samy hračky, hru a činnosti. Učitelka pomáhá při tvoření, stolních hrách, vyhledávání pomůcek.
  • Po ranních hrách probíhá komunitní kruh
  • Tělovýchovné chvilky jsou zařazovány po ranní hře ve větrané třídě
  • Od 9,00 do 9,15 probíhá svačina, nyní v období Covid-19, obsluhuje děti učitelka, hospodáři utírají stoly
  • Řízené činnosti po svačině, předchází motivace, pracujeme dohromady, podle situace ve skupinách. Hodně využíváme písničky, rytmické cvičení, aby děti udržely pozornost
  • na pobyt venku potřebujeme oblečení, které smíme umazat, vhodnou obuv ( HOLÍNKY, náhradní oblečení a pláštěnky uložené do tašky v šatně. V zimě PALČÁKY), využíváme zahradu, přírodní prvky i dlouhé vycházky do okolí
  • Stolujeme společně, do jídla děti nenutíme, ale motivujeme je jídlo ochutnat. K pití mají nabídku čisté vody, čaje, džusu. Oběd probíhá v čase 11.30 – 12,00 hod.
  • Po obědě děti provádí osobní hygienu, svlékají se na židlích u postýlek, učí se své věci složit tak, aby při vstávání neměly vše poruby. Před spaním čteme pohádky, zpíváme ukolébavky, lidové písničky, pouštíme relaxační hudbu. Děti vstávají ve 14,00
  • Ve druhém pololetí místo spánku probíhá předškolní příprava
  • Odpoledne trávíme hrou ve třídě či podle počasí na zahradě.
  • Mimořádné akce, výlety, divadla jsou včas vyvěšené na nástěnce u třídy a na web. stránkách.
  • Máme své třídní album na „Rajčeti“- přidáváme tam každý týden fotky o průběhu dne, vytvořena společná skupina WhatsApp

 

Co nás letos všechno čeká :

  • Upevňování návyků zvýšené hygieny a sebeobsluhy
  • Posilování základních pohybových dovedností a návyků na pravidelné provádění pohybové činnosti, využívání školní zahrady
  • Tvoření ve hrách, výtvarných, pracovních a smyslových činností
  • Zařazování správného držení tužky, každodenní činnosti spojené s jemnou motorikou, práce s nůžkami , vytrhávání
  • Upevňování pravidel pro sociální soužití ve skupině vrstevníků a jejich dodržování
  • Zajištění rozvoje poznávacích procesů a řeči dítěte v souladu s individuálními předpoklady jednotlivých dětí
  • Předmatematické schopnosti dětí
  • Individuální práce s dětmi z cizojazyčných rodin
  • Tvořivé ranní chvilky s různorodými materiály (modelína, písek, přírodniny, hřebíčky, kladívko)
  • Předplavecký výcvik
  • Po celý rok poskytování kontaktu s přírodou spojený s aktivním pohybem a hrou, vnímání změn v přírodě během roku, práce s DVP „Naše kouzelná zahrada“, péče o záhonek
  • Návštěva kulturních akcí pořádaných městem Písek, Sladovna, Knihovna, Muzeum, sportovní akce