Modrá třída
Třídní vzdělávací program na školní rok
2025 – 2026
„HRAJEME SI, PROTOŽE HRA JE NEJPŘIROZENĚJŠÍ CESTA K UČENÍ“.
CHARAKTERISTIKA TŘÍDY:
- ve třídě jsou 2 paní učitelky Bc.Monika Hessová, Bohumila Souhradová a asistentka pedagoga Magdaléna Benazziová k chlapci s diabetem
- ve třídě je 22 dětí, 13 dívek a 9 chlapců, věkové složení 3-5 let
ZÁMĚRY:
. chceme vytvořit třídu, která drží při sobě, kde se cítíme dobře a kam chodíme rádi. Půjde nám o stmelení dětí z jiné třídy a nových dětí, o jejich maximální rozvoj, rozvíjení aktivního přístupu k věcem kolem nás, touhy učit se, objevovat, zkoumat a mít radost ze sdíleného prožitku.
Abychom tyto záměry naplnili, opřeme se hlavně o prosociální hry a činnosti, prožitkové a kooperativní učení a hru. Chceme dopřávat dětem i sobě vzájemné poznávání, naladění a budování porozumění.
PROSTŘEDÍ A VYBAVENOST TŘÍDY:
- naše třída je v 1.patře hlavní budovy, jsme třída „MODRÁSKŮ“
- u třídy, na chodbě a v šatně jsou nástěnky, kde mají rodiče možnost seznámit se s aktuálním děním ve třídě, akcemi třídy a informacemi
- třída je vybavena vhodným nábytkem a dostatečným množstvím hraček přizpůsobených věku dětí
- součástí jsou hrací koutky: kuchyňka, obchod, kadeřnictví, domeček pro panenky, dopravní koberec, relaxační koutek
- děti mají volný přístup k výtvarnému materiálu, ke stavebnicím, mozaikám, didaktickým hrám
- máme také čtenářský koutek vybavený knihami, leporely, obr. encyklopediemi, Albi tužkou
- každé dítě má na ŘČ svůj sedací polštářek
PRŮBĚH DNE:
- děti se scházejí v Červené třídě od 6.15h-7.00 h., provoz v naší třídě je do 16.00 h
- při příchodu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a asistentkou pozdravením, otočí svůj hrneček na pití, dá si případně kolíček na spaní
- ranní činnosti si dítě volí podle vlastních zájmů, domlouvá se s kamarády, uklízí po
sobě hračky
- v průběhu ranních her zařazujeme individuální činnosti s dětmi, které potřebují
pomoc (stavění z kostek, puzzle, kreslení, modelování, rozvoj slovní zásoby)
- Rituál – svolávání písničkou na úklid i komunitní kruh
- ranní cvičení nebo pohybové chvilky, většinou přizpůsobené danému tématu
- před svačinou je hygiena, vedeme děti k řádnému mytí rukou, používání mýdla,
ručníků, toalety
- zpravidla do 10.00 hod probíhá řízená činnost, pracujeme dohromady nebo ve
skupinkách. Hojně využíváme písničky, říkadla, rytmická cvičení, aby děti udržely
pozornost
- na pobyt venku se děti převlékají do oblečení, které mohou umazat, děti mají
možnost vyžití na zahradě, průlezkách, houpačkách, na pískovišti, louce
- oběd probíhá od 11.15 h do 12. 00 hod, děti jí lžící, co nejvíce samostatně.
Do jídla děti nenutíme, ale podporujeme je v tom, aby vše ochutnaly, dodržujeme stanovená pravidla
- odpočinek probíhá na lehátkách do 14.00 hod, děti provádí osobní hygienu, převlékají
se do pyžámek, skládají si oblečení na židličku. Před spaním čteme pohádky,
zpíváme a pouštíme relaxační hudbu,1x týdně k nám chodí čtecí babička Jitka a dědeček František
- po odpolední svačině následují volné hry dětí ve třídě nebo venku a odchod dětí domů
VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ CÍLE:
- při stanovení cílů vycházíme z toho, co toto dané období znamená pro dítě
. delší a nenásilná adaptace nových dětí i dětí ,které přešly z fialové třídy
- vést děti k upevňování hygienických návyků, používání kapesníku, toalety, zvládat hygienu, sebeobsluhu, samostatné stlaní postýlek, upevňovat samostatnost při stolování, úklidu hraček a dalších aktivit.
- společné prožívání oslav narozenin tak, aby se dítě ten den cítilo výjimečně, narozeninový rituál
- dodržování společně vytvořených třídních pravidel
- poslech především klasických českých pohádek, dramatizace, využívání maňásků
- obohacování aktivní i pasivní slovní zásoby díky podnětnému prostředí
- podporování zdravého životního stylu prostřednictvím programu Skutečně zdravé
Školy
. přirozené zapojení do praktických a pracovních činností
– podporování všestranného rozvoje v každé oblasti v souladu s Rámcově vzdělávacím programem
















