Modrá třída

Třídní vzdělávací program na školní rok

2025 – 2026

 „HRAJEME SI, PROTOŽE HRA JE NEJPŘIROZENĚJŠÍ CESTA K UČENÍ“.

 

CHARAKTERISTIKA TŘÍDY:

  • ve třídě jsou 2 paní učitelky Bc.Monika Hessová, Bohumila Souhradová a asistentka pedagoga Magdaléna Benazziová k chlapci s diabetem
  • ve třídě je 22 dětí, 13 dívek a 9 chlapců, věkové složení 3-5 let

ZÁMĚRY:

. chceme vytvořit třídu, která drží při sobě, kde se cítíme dobře a kam chodíme rádi. Půjde nám o stmelení dětí z jiné třídy a nových dětí, o jejich maximální rozvoj, rozvíjení aktivního přístupu k věcem kolem nás, touhy učit se, objevovat, zkoumat a mít radost ze sdíleného prožitku.

Abychom tyto záměry naplnili, opřeme se hlavně o prosociální hry a činnosti, prožitkové a kooperativní učení a hru. Chceme dopřávat dětem i sobě vzájemné poznávání, naladění a budování porozumění.

 

PROSTŘEDÍ A VYBAVENOST TŘÍDY:

  • naše třída je v 1.patře hlavní budovy, jsme třída „MODRÁSKŮ“
  • u třídy, na chodbě a v šatně jsou nástěnky, kde mají rodiče možnost seznámit se s aktuálním děním ve třídě, akcemi třídy a informacemi
  • třída je vybavena vhodným nábytkem a dostatečným množstvím hraček přizpůsobených věku dětí
  • součástí jsou hrací koutky: kuchyňka, obchod, kadeřnictví, domeček pro panenky, dopravní koberec, relaxační koutek
  • děti mají volný přístup k výtvarnému materiálu, ke stavebnicím, mozaikám, didaktickým hrám
  • máme také čtenářský koutek vybavený knihami, leporely, obr. encyklopediemi, Albi tužkou
  • každé dítě má na ŘČ svůj sedací polštářek

 

PRŮBĚH DNE:

  • děti se scházejí v Červené třídě od 6.15h-7.00 h., provoz v naší třídě je do 16.00 h
  • při příchodu do třídy se dítě přivítá s učitelkou a asistentkou pozdravením, otočí svůj hrneček na pití, dá si případně kolíček na spaní

 

  • ranní činnosti si dítě volí podle vlastních zájmů, domlouvá se s kamarády, uklízí po

sobě hračky

  • v průběhu ranních her zařazujeme individuální činnosti s dětmi, které potřebují

pomoc (stavění z kostek, puzzle, kreslení, modelování, rozvoj slovní zásoby)

  • Rituál – svolávání písničkou na úklid i komunitní kruh
  • ranní cvičení nebo pohybové chvilky, většinou přizpůsobené danému tématu
  • před svačinou je hygiena, vedeme děti k řádnému mytí rukou, používání mýdla,

ručníků, toalety

  • zpravidla do 10.00 hod probíhá řízená činnost, pracujeme dohromady nebo ve

skupinkách. Hojně využíváme písničky, říkadla, rytmická cvičení, aby děti udržely

pozornost

  • na pobyt venku se děti převlékají do oblečení, které mohou umazat, děti mají

možnost vyžití na zahradě, průlezkách, houpačkách, na pískovišti, louce

  • oběd probíhá od 11.15 h do 12. 00 hod, děti jí lžící, co nejvíce samostatně.

Do jídla děti nenutíme, ale podporujeme je v tom, aby vše ochutnaly, dodržujeme                                             stanovená pravidla

  • odpočinek probíhá na lehátkách do 14.00 hod, děti provádí osobní hygienu, převlékají

se do pyžámek, skládají si oblečení na židličku. Před spaním čteme pohádky,

zpíváme a pouštíme relaxační hudbu,1x týdně k nám chodí čtecí babička Jitka a dědeček František

  • po odpolední svačině následují volné hry dětí ve třídě nebo venku a odchod dětí domů

 

VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍ CÍLE:

  • při stanovení cílů vycházíme z toho, co toto dané období znamená pro dítě

. delší a nenásilná adaptace nových dětí i dětí ,které přešly z fialové třídy

  • vést děti k upevňování hygienických návyků, používání kapesníku, toalety, zvládat hygienu, sebeobsluhu, samostatné stlaní postýlek, upevňovat samostatnost při stolování, úklidu hraček a dalších aktivit.
  • společné prožívání oslav narozenin tak, aby se dítě ten den cítilo výjimečně, narozeninový rituál
  • dodržování společně vytvořených třídních pravidel
  • poslech především klasických českých pohádek, dramatizace, využívání maňásků
  • obohacování aktivní i pasivní slovní zásoby díky podnětnému prostředí
  • podporování zdravého životního stylu prostřednictvím programu Skutečně zdravé

Školy

. přirozené zapojení do praktických a pracovních činností

– podporování všestranného rozvoje v každé oblasti v souladu s Rámcově vzdělávacím programem