Modrá třída
MODRÁ TŘÍDA:
„Není důležité to, co dítě umí, ale jak se cítí a co prožívá“
J.A. Komenský
Prostředí a vybavenost třídy:
- Nábytek ( stolky, židličky) přizpůsoben věkovému složení dětí, židličky s fotkou dítěte
- Vybavení hračkami obměněno úměrně potřebám dětí pro věkovou skupinu 4-5 letých dětí
- Vytvořeny hrací koutky – na odpočívání, prohlížení knih a časopisů
- relaxační koutek
Krédo MODRÉ třídy
„Neotvírejme dětem dveře, ale pomozme jim najít ten správný klíč, aby si je otevřely samy.“
Jsme modrá třída….
- Chceme být co nejvíce v přírodě
- Je nás 26 dětí
- 11 holčiček, 15 chlapců
- Děti jsou ve věkovém složení 4-5 let
- 2 učitelky Bohumila Souhradová, Lucie Horáková
Co je pro naši třídu stručné a věcné :
- Přibližně stejné věkové složení
- Učitelka je teta, kamarád
- Tykání i vykání
- Co nejčastější pobyty venku, výlety, hry v přírodě, dlouhé vycházky
- Narozeninové oslavy
- Snaha o přátelskou komunikaci s rodiči ( třídní schůzky 2 ročně) a zapojení rodičů do dění ve třídě a na zahradě
- Důvěra mezi učitelkami a dětmi
- Pohádky, básničky a písničky jako celoroční průvodce děním ve třídě
- Hra a činnosti využívající všechny smysly jako základ učení
- Pozitivní vztah ke knihám a ilustracím
- Společná činnost je příležitost ke společným zážitkům
- Zajištění dostatečného pitného režimu v průběhu celého dne
Jak to v modré třídě chodí ….
Provoz naší třídy je od 6.15 do 16,00.
Děti odcházejí na konečnou v 15,30 do ostatních tříd
- Při příchodu do třídy mají děti dva rituály
- Připnou si kolíček na svou značku, když v ten den spí
- Otočí si svůj hrníček na pitný režim
- Ráno si děti volí samy hračky, hru a činnosti. Učitelka pomáhá při tvoření, stolních hrách, vyhledávání pomůcek.
- Po ranních hrách probíhá komunitní kruh
- Tělovýchovné chvilky jsou zařazovány po ranní hře ve větrané třídě
- Od 9,00 do 9,15 probíhá svačina, nyní v období Covid-19, obsluhuje děti učitelka, hospodáři utírají stoly
- Řízené činnosti po svačině, předchází motivace, pracujeme dohromady, podle situace ve skupinách. Hodně využíváme písničky, rytmické cvičení, aby děti udržely pozornost
- na pobyt venku potřebujeme oblečení, které smíme umazat, vhodnou obuv ( HOLÍNKY, náhradní oblečení a pláštěnky uložené do tašky v šatně. V zimě PALČÁKY), využíváme zahradu, přírodní prvky i dlouhé vycházky do okolí
- Stolujeme společně, do jídla děti nenutíme, ale motivujeme je jídlo ochutnat. Oběd probíhá v čase 11.30 – 12,00 hod.
- Po obědě děti provádí osobní hygienu, svlékají se na židlích u postýlek, učí se své věci složit tak, aby při vstávání neměly vše poruby. Před spaním čteme pohádky, zpíváme ukolébavky, lidové písničky, pouštíme relaxační hudbu. Děti vstávají ve 14,00
- Odpoledne trávíme hrou ve třídě či podle počasí na zahradě.
- Mimořádné akce, výlety, divadla jsou včas vyvěšené na nástěnce u třídy a na web. stránkách.
- Máme sví třídní album na „Rajčeti“- přidáváme tam každý týden fotky o průběhu dne
Co nás letos všechno čeká :
- Přivítání s novými dětmi, novou p.učitelkou, navození přátelské atmosféry ve třídě.
- Upevňování návyků zvýšené hygieny a sebeobsluhy
- Posilování základních pohybových dovedností a návyků na pravidelné provádění pohybové činnosti, využívání školní zahrady
- Tvoření ve hrách, výtvarných, pracovních a smyslových činností
- Trénování chůze ve dvojicích při delších vycházkách, orientace
- Zařazování správného držení tužky, každodenní činnosti spojené s jemnou motorikou, práce s nůžkami , vytrhávání
- Vytváření dalších pravidel ( 2 – 3 ) pro sociální soužití ve skupině vrstevníků a jejich dodržování
- Zajištění rozvoje poznávacích procesů a řeči dítěte v souladu s individuálními předpoklady jednotlivých dětí
- Individuální práce s dětmi z cizojazyčných rodin
- Tvořivé ranní chvilky s různorodými materiály (modelína, písek, přírodniny, atd)
- Po celý rok poskytování kontaktu s přírodou spojený s aktivním pohybem a hrou, vnímání změn v přírodě během roku, práce s DVP „Naše kouzelná zahrada“, péče o záhonek
- Návštěva kulturních akcí pořádaných městem Písek